Manometry

Jak wspomniałem przy opisie mierników elektrycznych, uruchomienie manometrów nastręczało trochę więcej kłopotów. Oczywistym było, że z oryginalnych manometrów zostanie tylko obudowa, a w środku trzeba będzie zastosować jakieś ustroje elektromagnetyczne sterowane sygnałami PWM.

manometr_1

Ustrój elektromagnetyczny przymocowany do skali i przedniej obudowy manometru

Doświadczenia kolegów z forum skłoniły mnie do zakupienia starego obrotomierza przeznaczonego dla samochodu Polonez. Ma on wygodną i solidną konstrukcję, a jednocześnie kąt wychylenia wskazówki prawie pokrywa się z zakresem skali manometrów.

manometr_2

Kompletny manometr gotowy do zamontowania w pulpicie

Kalibracja ustroju z obrotomierza przebiegła analogicznie do mierników elektrycznych i należało tylko zamocować mechanizm do oryginalnej skali manometru i wskazówki. Zabrało to trochę czasu, ale sprawuje się bardzo dobrze. Pomocne okazały się kawałki plexi i długie śruby. W późniejszym czasie dołożyłem po trzy diody oświetlające skalę. Niestety diody dają znacznie chłodniejszą barwę światła w porównaniu z oryginalnie stosowanymi żarówkami ale za to są znacznie mniejsze, nie grzeją się i zużywają mniej energii. Dla poprawienia efektu wizualnego planuję zastosować żółto-pomarańczowy filtr ocieplający barwę oświetlenia.

Diodowe oświetlenie manometrów

Diodowe oświetlenie manometrów

Po kalibracji programowej i wyznaczeniu współczynników plik eu07.ini został uzupełniony o poniższe wpisy:

  • calibrateout 2 0.0 0.09 -0.00273 0.000059    //cylinder hamulcowy
  • calibrateout 1 0.0 0.0695 0.00566 -0.000225    //przewód główny
  • calibrateout 0 0.0 0.0527 -0.00109 0.000044    //zbiornik główny

Są to wartości uwzględniające sposób zapisu dla wersji 430 i nowszych. Wcześniejsze wersje wymagały przemnożenia przez 1, 10, 100, 1000 dla kolejnych współczynników. Ta zmiana kosztowała trochę stresu i konsultacji z twórcami symulatora.

Kalibracja urządzeń wejściowych (krany hamulcowych) i wyjściowych (mierniki) jest łatwiejsza z wykorzystaniem stosownego arkusza dostępnego w dodatkach do dokumentacji technicznej.

Pierwsze testy zmontowanego manometru we współpracy z hamulcem pomocniczym można zobaczyć na poniższym nagraniu.

Treść jest niedostępna.
Zaakceptuj politykę prywatności klikając przycisk Akceptuję.

2 komentarze do “Manometry

  1. Pod jakie piny w PoKeys podłącza się manometry? Na czym polega system z obrotomierza? Obrotomierz był elektryczny? Nie do końca jestem w stanie to zrozumieć.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Pozdrawiam serdecznie!

  2. Opis wyjść obsługiwanych przez PoKeys oraz więcej szczegółów można znaleźć w dokumentacji, którą zamieściłem tutaj.
    Co do samego obrotomierza, to użyłem właśnie takiego bo kąt wychylania się jego wskazówki jest prawie identyczny z potrzebnym kątem wychylania się wskazówki manometru. Mógłby to być dowolny analogowy woltomierz, ale nie znalazłem żadnego z takim zakresem wychylenia. Obrotomierz w FSO1500/Polonezie to w zasadzie zwykły woltomierz ze stosowną elektroniką (którą zresztą trzeba całkowicie usunąć). Pewnie można je jeszcze znaleźć na Allegro czy w jakimś sklepie z częściami samochodowymi, a wygląda tak.
    Generalnie, jak to starałem się opisać powyżej (i w dokumentacji), manometry sterowane są poprzez sygnał PWM (podobnie jak mierniki elektryczne woltomierz i amperomierze WN). Połączenie z pinem PoKeys jest w zasadzie bezpośrednie jedynie co trzeba zrobić to usunąć całą elektronikę z obrotomierza i wstawić równolegle stosowny rezystor kalibrujący wskazania tak, aby przy maksymalnej wartości PWM wskazówka wskazywała maksymalną wartość na skali manometru. To jest potrzebne, żeby wskazania były prawidłowe ale również po to, żeby nie uszkodzić ustroju elektromagnetycznego miernika.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kod antyspamowy *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.