Delta Error (delta E)

Jest to parametr określający różnicę barw. Stosuje się go do określania odchylenia np: pomiędzy odbitką próbną a nakładową lub pomiędzy odbitkami w nakładzie.


Różnica barw jest definiowana jako odległość pomiędzy punktami reprezentującymi porównywane barwy w przestrzeni np. Lab, jak pokazuje wzór:

delta E = sqrt ((delta L)2 (delta a*)2 (delta b*)2)

Zalecenia dotyczące dopuszczalnej tolerancji odchylenia barwy są dość subiektywne. Różne źródła podają różne wartości parametru delta E. Wartości średnie podaje poniższa tabelka.

różnicadelta E
niedostrzegalnado 3
zauważalnaod 3 do 7
wyraźnapowyżej 7

Są to wartości orientacyjne, ponieważ różnią się one dla różnych barw. Wynika to z faktu, że oko ludzkie różnie reaguje na zmianę barwy w zależności od jej odcienia, nasycenia i jasności. Najbardziej zauważalne są te różnice w przypadku barw mało nasyconych (wysoka wrażliwość na zachwiania balansu szarości) oraz barw fioletowo czerwonych i pomarańczowych, na które jesteśmy dużo bardziej wrażliwi niż na barwy zielone. Różnice wartości delta E wachają się zatem od około 0,3 do 1,5.
Zjawisko to ilustruje załączony rysunek.

2 komentarze do “Delta Error (delta E)

  1. Pozwolę się nie zgodzić. Z moich doświadczeń związanych z pracą z kolorem wynika następująca konkluzja.
    Jeżeli Delta E jest w granicy od:
    0 do 1 – różnica jest niewidoczna
    od 1 do 3 – różnica zaczyna być widoczna
    od 3 do 5 – różnica jest dobrze widoczna
    powyżej 5 – człowiek odbiera to jako dwa różne kolory
    Od tej reguły istnieją wyjątki np. kolory z palety Pantone Cool Gray, Warm Gray – potrafimy uzyskać farbę z Deltą E=0,60 a wizualnie każdy powie że kolor nie jest zgodny ze wzorcem.
    Podobnie wygląda sprawa z kolorami jasnymi z palety żółcieni (np. Pantone 114) gdzie niewielkie wahania czerwieni i niebieskiego powodują (w zakresie Delta E od 1 do 1,5) zauważalne różnice.
    Istnieje także grupa kolorów żółtych gdzie delta potrafi być od 4 do 8 a kolor wizualnie wygląda bardzo dobrze

  2. No oczywiście. Dlatego pod tabelką jest jeszcze kilka zdań dodatkowego wyjaśnienia co i tak nie wyczerpuje złożoności tematu oceny barw. Wrażliwość oka nie bardzo pasuje do najstarszej formuły dEab i dlatego powstały inne sposoby wyznaczania różnicy barwnp. dE CMC lub dE 2000. Tak czy inaczej warto się interesować zagadnieniem, szczególnie gdy ma się do czynienia z oceną jakości reprodukcji. Nie należy również zapominać o otoczeniu i nie tylko chodzi o oświetlenie, podczas takiej oceny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.