Prędkość kontrolowana

Wprowadzenie prędkościomierza do mojego projektu było przedsięwzięciem dość nieoczekiwanym i jednocześnie wymagającym. Mimo tego, że samego Haslera otrzymałem nieodpłatnie, to jednak uruchomienie go pociągnęło za sobą pewne koszty. Tak czy inaczej nadszedł taki czas, kiedy mogę zmienić perspektywę patrzenia przez przednią szybę aby ekranowy prędkościomierz zniknął z kadru, a jego miejsce zajął prawdziwy i żywy RT12.

Pierwszy odcinek o prędkościomierzu był swego rodzaju wstępem. Tutaj podzielę się trochę doświadczeniami z jego ruchomienia.

Zasilacz LRS-150-48

Na dole zasilacz ATX napędzający większość układów pulpitu, a na górze dedykowany zasilacz Haslera.

Po czyszczeniu, konserwacji oraz konwersji zakresu pomiarowego z oryginalnych 120 km/h na wymagane w EU07 – 150 km/h, urządzenie wróciło do mnie i nadszedł czas aby spróbować go ożywić. Jestem szczęśliwym posiadaczem PoKeys55, w którym to istnieje jeszcze pin 43 z zaimplementowanym wyjściem analogowym. Funkcja ta jest wykorzystywana przez symulator jako wyjście informacji o aktualnej prędkości. Jest zatem szansa na sterowanie falownikiem napędzającym silnik Haslera. Tu niestety pojawił się poważny problem. Koszt przemysłowego falownika, który by się nadawał do tego celu, jest jak dla mnie zaporowy, a skonstruować go samodzielnie niestety nie potrafię. W takich sytuacjach nieocenione okazują się kontakty z tymi pasjonatami, którzy mają stosowną wiedzę, umiejętności i co najważniejsze chcą się dzielić swoimi konstrukcjami. Tak dotarłem do autora tego rozwiązania i stałem się szczęśliwym posiadaczem falowniczka, który całkiem nieźle sobie radzi. No i na szczęście nie kosztuje fortuny. Poza tym, niezbędnym elementem potrzebny był dodatkowy zasilacz, który da napięcie w okolicy 40V. Stosowany przeze mnie ATX oczywiście nie ma takiej możliwości, więc zakupiłem sobie elegancki zasilacz LRS-150-48.

Konwerter, falownik i LCD

Konwerter tłumaczy sygnał analogowy na prędkość i wysyłą te dane do falownika oraz testowo prezentuje na LCD.

Mam już zasilacz, falownik oraz PoKeys, który wysyła dane o prędkości. Wszystko byłoby fajnie, gdyby nie fakt, że PoKeys, jak wspomniałem udostępnia analogowy sygnał o zmieniającym się napięciu w zakresie 0-3,3V zależnie od prędkości, a falownik oczekuje informacji o prędkości w postaci konkretnej liczby z zakresu 0-150 km/h. Potrzebowałem zatem jakiegoś interfejsu tłumaczącego jedne dane na drugie. Na szczęście jakiś czas temu natknąłem się na Arduino i jak dla mnie, elektronicznego laika okazało się to bardzo pomocne. Dzięki tej platformie skonstruowałem prosty konwerter wykorzystując mikrokontroler ATmega88PA. Jego zadaniem jest analiza napływające sygnały z PoKeys, tłumaczenie go na liczbową wartość prędkości i w końcu przesyłanie tej wartości łączem szeregowym do falownika. Tak powstał A2SS, czyli Analog to Serial Speed converter. Rozwiązanie trochę skomplikowane (Symulator > PoKeys > konwerter > falownik > Hasler) ale co najważniejsze działa i to jest największy sukces tego projektu. Schemat konwertera można sobie prześledzić tutaj. Pakiecik zawierający schemat, projekt płytki i wsad do mikrokontrolera jak zwykle znaleźć można tutaj.

Konwerter i falownik

Konwerter sygnału analogowego (po lewej) oraz falownik (po prawej), zamocowane w docelowym miejscu.

Zasilacz z wyłącznikiem, płytki konwertera i falownika są już zamontowane wewnątrz obudowy pulpitu i przetestowane. Teraz muszę skonstruować jakąś, w miarę dyskretną, podstawę do zamocowania Haslera. Niestety nie jest to model RT9 jaki normalnie stosuje się w tej serii lokomotyw więc będę zmuszony troszkę zmodyfikować sposób jego mocowania aby nie rzucało się to specjalnie w oczy. Czeka mnie teraz trochę pracy stolarsko-ślusarskiej ale to już mniej skomplikowane od tego co już udało się wykonać.

Oto nagrania wykonane na szybko podczas pierwszych testów nowego systemu:


Jak jest mniej czasu na poważniejsze modernizacje i dodawanie nowych funkcjonalności to czasami wpadam na pomysł zmian bardziej subtelnych. Tym razem przerobiłem delikatnie podświetlenie haslera tak aby było przyjemniejsze dla oczu podczas nocnych jazd. Wygląda też bardziej zawodowo.

zielony_hasler

2 komentarze do “Prędkość kontrolowana

  1. Hi,
    very nice project.
    i need to know about inverter.
    Have you schema about it?

    Best Regards
    Fabio

  2. Inverter was the most taugh part for me but finally I’ve found someone who invented it and I’ve bought that part ready to use. I should add only simple ADC to translate analog signal from PoKeys into speed value to send them to inverter by serial interface. In that case I have only ADC schema but for inverter details you can contact its developer https://www.youtube.com/watch?v=ENUqkC5c8AY&t=11s

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kod antyspamowy * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.