Mechanika nastawnika

Elektronika związana z wykrywaniem ruchu nastawników została wstępnie sprawdzona, zatem przyszedł czas na stronę mechaniczną.Na podstawie rysunków oryginalnych zębatek (nastawnik ma dwie działające w większości naprzemiennie) przygotowałem sobie projekt pojedynczej zębatki. Jej zadaniem przy współpracy z odpowiednią zapadką, jest stabilizowanie nastawnika w określonych pozycjach. Udało mi się znaleźć miejsce, gdzie mój projekt został laserowo wycięty w stosunkowo grubej plexi. Zapewniło to bardzo wysoką precyzję oraz estetykę wykonania. Zębatkę osadziłem na osi (niestety o zbyt małej średnicy co trochę utrudniało dalszy montaż) na której znalazło się również koło encodera (na początku wykonane z odpowiednio zadrukowanej płyty CD, a finalnie z naświetlonego filmu graficznego dającego wysoki kontrast czerni i precyzję szczelin). Wszystko zostało ustabilizowane specjalnie przygotowanymi nakrętkami. Żeby skokowy (drgający) ruch nie powodował rozkręcania się całego mechanizmu nakrętki mają nawiercone z boku i nagwintowane otwory w których znajdują się śruby zabezpieczające każdą nakrętkę przed poluzowaniem. Jak na razie sprawuje się to bardzo dobrze. Dodatkowo koła zębate zostały umocowane na dwóch kołkach wciśniętych w górne części nakrętek tworząc swego rodzaju klucz trwale wiążący oś poprzez nakrętkę z kołem.


Osie z zamocowanymi kołami są zamocowane w płytach ze sklejki za pomocą łożysk kulkowych. Płyty sztywno skręcone na prętach dystansowych tworzą kompletny moduł, który można wstawić w obudowę pulpitu i po podłączeniu dwóch wiązek przewodów zintegrować go z całym układem. Taka konstrukcja daje możliwość zbudowania identycznego modułu wyposażonego jedynie w inaczej zaprojektowane koła zębate i odpowiadające im koła encoderów charakterystyczne dla innych serii lokomotyw np. ET22 czy EP09. Wtedy przełożenie modułu nastawników i możliwość przesiądnięcia się na inną lokomotywę trwałoby krótką chwilę.

Treść jest niedostępna.
Zaakceptuj politykę prywatności klikając przycisk Akceptuję.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kod antyspamowy * Ważność kodu antyspamowego wygasła. Podaj kod ponownie.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.